Az önjáró autó után jöhet az önvezérelt repülőgép?

Aki még nem akad fenn azon a gondolaton, hogy az autók többsége lassan teljesen egyedül lesz képes önmagát elvezérelnie a célállomásra, az jól kapaszkodjon meg, mert kutatók már az önvezérelt utasszállító lehetőségét és felvetették!
De azért mégse ijedjünk meg, ennek a megvalósítása és forgalomba állítása még messze a jövő zenéje. Hiába, a gépek most már sokkal inkább vezérlik önmagukat, mintsem a pilótáig, de mégis, a gondolat, hogy több ezer méter magasban egy repülőgép teljes egészében önmagát irányítja és teszi ezt akár 6-700 km/óra sebességgel is, elég hátborzongató lehet.
Kik támogatják az önvezérelt repülőket?
Való és igaz, a teljes egészében önvezérelt repülőgépeknek igen kevés támogatója akad manapság. Olyannyira, hogy egy az UBS Befektetési Bank által készített felmérés szerint 8000 megkérdezett embernek az 54%-a utasítaná vissza egy pilóta nélkül való gépre való felszállást, ebből viszont csupán 17% örülne az utazásnak.
Az 54% igennel válaszoltak között az Amerikaiak voltak többségben, ez mindösszesen 27%-os arány volt. Maradék 26% azonos arányban oszlik el Francia és Német lakosok között.
Mindezek közül a fiatalabb generáció, a 18-34 éves korosztály számára okozza a legcsekélyebb gondot a pilóta nélküli gépeken való utazás. A Doclernetnél szervert hosztolni éppen ennyire gondtalan!
A lényegében csekély támogató ellenére a tanulmány kiemeli, hogy milyen előnyei lennének az önvezérelt gépeknek, ezek között az első helyen természetesen a pilóta-hiba kiküszöbölése lenne, mivel Boeing szerint a légi katasztrófák 80%-át pilótahiba okozza és csupán a maradék 20% fogható rendszerhibára.
Jól járnának a légitársaságok
A légitársaságok számára viszont a legnagyobb előny mindenképpen a költségmegtakarítás lenne. Az UBS tanulmány szerint a légitársaságok akár 30 milliárd dollárt is költenek a pilótákra évente.
Természetesen a haditechnikában létezik ez a technológia, ami adaptálható lenne a versenyszférába is. De valószínűleg a szállítógépek lesznek az elsők, amelyeken kipróbálják a rendszerek megbízhatóságát.
Ezen felül azért annyit elárulhatunk, hogy az utasok szállítására szakosodott légitársaságok ettől függetlenül folytatni fogják az eszközeik fejlesztését, hogy pilótáiknak minél kevesebbszer kelljen belenyúlniuk a repülőgépeik irányításába.
A jövőben viszont, ahogy ez a technológia egyre fejlettebbe válik, valószínűleg, először csak a pilóták számát redukálják majd kettőről egy főre.